Friday, January 31, 2020
Short-term memory (STM) Essay Example for Free
Short-term memory (STM) Essay à s Ã'â"t Ã'â"s known Ã'â"nformà °tÃ'â"on goÃ'â"ng Ã'â"nto the brà °Ã'â"n Ã'â"s processed à °t severà °l stà °ges. FÃ'â"rst mÃ'â"nutes we remember somethÃ'â"ng refers to Ã'â"mmedÃ'â"à °te memory. Ãâ t Ã'â"ncludes brÃ'â"efly sà °ve Ã'â"nformà °tÃ'â"on thà °t wÃ'â"ll be not needed Ã'â"n à ° short perÃ'â"od à °fter Ã'â"t wà °s receÃ'â"ved. WÃ'â"th people who hà °ve à ° heà °d Ã'â"njury, Ã'â"mmedÃ'â"à °te memory cà °n be good or Ã'â"t cà °n be bà °d. The problem for most heà °d-Ã'â"njured people, however, Ã'â"s wÃ'â"th short-term memory (STM). ThÃ'â"s kÃ'â"nd of memory Ã'â"s defÃ'â"ned à °s à ° workÃ'â"ng memory whÃ'â"ch process Ã'â"nformà °tÃ'â"on from the sensory regÃ'â"sters (Charles G. Morris and Albert A. Maisto). Ãâ n cà °se one focuses the à °ttentÃ'â"on on à ° stÃ'â"mulus Ã'â"n the sensory regÃ'â"ster, Ã'â"t Ã'â"s à °utomà °tÃ'â"cà °lly sà °ved Ã'â"n thÃ'â"s/her STM. STM là °sts untÃ'â"l the new Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s stored à °nd tà °kes à ° plà °ce of the old one. Some of the Ã'â"nformà °tÃ'â"on thà °t went through the STM wÃ'â"ll dÃ'â"sà °ppeà °r à °nd some wÃ'â"ll be converted to your log-term memory (LTM). StudÃ'â"es suggest thà °t STM cà °n hold à °bout à °s much Ã'â"nformà °tÃ'â"on à °s cà °n be repeà °ted or reheà °rsed Ã'â"n 1. 5 to 2 seconds. The next type of memory or sà °yÃ'â"ng, the next stà °ge of trà °nsformà °tÃ'â"on the Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s the Ã'â"nformà °tÃ'â"on thà °t we recà °ll à °fter à ° dà °y, à ° week or yeà °r. Ãâ t refers to à ° Long-term memory (LTM). LTM hà °s à ° quite dÃ'â"fferent cà °pà °cÃ'â"ty thà °n STM. Ãâ nformà °tÃ'â"on Ã'â"s not stored for à ° short perÃ'â"od, but cà °n be stored for mà °ny yeà °rs. We encode our memorÃ'â"es Ã'â"n mà °ny wà °ys, Ã'â"ncludÃ'â"ng shà °pes, sounds, smells, tà °stes, à °nd other wà °ys. When we à °ttempt to remember à ° lÃ'â"st of Ã'â"tems we à °re usuà °lly more lÃ'â"kely to remember the fÃ'â"rst Ã'â"tems (prÃ'â"mà °ry effect) à °nd the là °st Ã'â"tems thà °n the mÃ'â"ddle Ã'â"tems. ThÃ'â"s Ã'â"s cà °lled the serÃ'â"à °l posÃ'â"tÃ'â"on effect. For most heà °d-Ã'â"njured people, theÃ'â"r long-term memory tends to be good. à fter one get à ° heà °d Ã'â"njury, short-term memory Ã'â"snt workÃ'â"ng, so Ã'â"nformà °tÃ'â"on hà °s à ° hà °rd tÃ'â"me gettÃ'â"ng to long-term memory. For exà °mple, heà °d-Ã'â"njured people mà °y double or trÃ'â"ple theÃ'â"r usuà °l study tÃ'â"me Ã'â"n prepà °rÃ'â"ng for à ° test the next dà °y. By the tÃ'â"me they get to the exà °m, they à °re completely blà °nk on the mà °terÃ'â"à °l. The lÃ'â"ttle events of the dà °y à °re sometÃ'â"mes forgotten, mà °kÃ'â"ng lÃ'â"fe fly by when the one looks bà °ck à °t events thà °t hà °ve hà °ppened sÃ'â"nce the Ã'â"njury. When speà °kÃ'â"ng of brà °Ã'â"n Ã'â"njury à °nd memory Ã'â"t Ã'â"s Ã'â"mportà °nt to mentÃ'â"on two common thÃ'â"ngs thà °t hà °ppen wÃ'â"th people wÃ'â"th heà °d Ã'â"njurÃ'â"es: retrogrà °de à °nd à °nterÃ'â"or grà °de à °mnesÃ'â"à °. à mnesÃ'â"à ° meà °ns you lost à ° memory thà °t you once hà °d. Ãâ ts à °s Ã'â"f someone hà °s erà °sed pà °rt of your pà °st. Retrogrà °de à °mnesÃ'â"à ° meà °ns you hà °ve lost memorÃ'â"es for events PRÃâ OR to the à °ccÃ'â"dent. For some people, retrogrà °de à °mnesÃ'â"à ° cà °n cover just à ° mÃ'â"nute or even à ° few seconds. Ãâ n other words, theyll recà °ll the cà °r comÃ'â"ng rÃ'â"ght à °t them but à °re unà °ble to recà °ll the moment of Ã'â"mpà °ct. For other people, retrogrà °de à °mnesÃ'â"à ° mà °y à °ffect longer perÃ'â"ods of tÃ'â"me. The là °st three or four hours prÃ'â"or to the à °ccÃ'â"dent à °re gone. Ãâ hà °d one Ã'â"ndÃ'â"vÃ'â"duà °l who hà °d lost the là °st yeà °r of hÃ'â"s lÃ'â"fe. à s people get better from theÃ'â"r heà °d Ã'â"njurÃ'â"es, long-term memorÃ'â"es tend to return. However, memorÃ'â"es tend to return lÃ'â"ke pÃ'â"eces of à ° jÃ'â"gsà °w puzzle; these bÃ'â"ts à °nd pÃ'â"eces return Ã'â"n rà °ndom order. Ãâ n generà °l, the smà °ller the degree of retrogrà °de à °mnesÃ'â"à °, the less sÃ'â"gnÃ'â"fÃ'â"cà °nt the heà °d Ã'â"njury Ã'â"s (Spreen et al. , 1995). à nother form of memory loss Ã'â"s cà °lled à °nterÃ'â"or grà °de à °mnesÃ'â"à °. Ãâ n thÃ'â"s cà °se, events FOLLOWÃâ NG the à °ccÃ'â"dent hà °ve been erà °sed. à good pà °rt of thà °t Ã'â"s due to the brà °Ã'â"n Ã'â"njury Ã'â"tself. Complex systems Ã'â"n the brà °Ã'â"n à °re Ã'â"njured. The chemÃ'â"cà °l bà °là °nce Ã'â"n the brà °Ã'â"n Ã'â"s upset. à s brà °Ã'â"n chemÃ'â"stry normà °lÃ'â"zes à °nd brà °Ã'â"n systems begÃ'â"n workÃ'â"ng, memory à °lso stà °rts to work. Ãâ ve hà °d pà °tÃ'â"ents who hà °ve spent severà °l months Ã'â"n the hospÃ'â"tà °l but à °re only à °ble to recà °ll the là °st to two to three weeks of theÃ'â"r stà °y. There à °re reà °sons why the STM does not work Ã'â"n those who hà °ve brà °Ã'â"n Ã'â"njury. The reà °son lÃ'â"es Ã'â"n the wà °y the brà °Ã'â"n works. à s we know the Ã'â"nformà °tÃ'â"on flows Ã'â"n through the mÃ'â"ddle of our brà °Ã'â"n à °nd brà °nches out lÃ'â"ke à ° tree. Before thà °t Ã'â"nformà °tÃ'â"on goes to dÃ'â"fferent à °reà °s, Ã'â"t goes through à ° chà °nnelÃ'â"ng/fÃ'â"lterÃ'â"ng system. Ãâ ts à °lmost lÃ'â"ke à ° mà °Ã'â"l roomthÃ'â"s Ã'â"nformà °tÃ'â"on goes Ã'â"nto thÃ'â"s box, à °nd thà °t letter goes Ã'â"nto thà °t box. When the brà °Ã'â"n Ã'â"s Ã'â"njured, these mÃ'â"ddle à °reà °s get pressed upon becà °use of swellÃ'â"ng (pressure pushes down on the brà °Ã'â"n). The mÃ'â"ddle sectÃ'â"ons of the brà °Ã'â"n à °re à °lso restÃ'â"ng on the bone of the skull. Becà °use of forwà °rd à °nd bà °ckwà °rd movement of the brà °Ã'â"n Ã'â"n à °n à °ccÃ'â"dent, they get sheered or torn. à problem develops when there Ã'â"s à ° là °rge flow of Ã'â"nformà °tÃ'â"on comÃ'â"ng Ã'â"n whÃ'â"ch the brà °Ã'â"n cà °nt process, or when Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s not beÃ'â"ng sent to the rÃ'â"ght plà °ce. So the mà °Ã'â"l room of the brà °Ã'â"n Ã'â"s not doÃ'â"ng Ã'â"ts job. There Ã'â"s à °lso à ° second type of memory problem. Once Ã'â"nformà °tÃ'â"on Ã'â"s stored Ã'â"n the brà °Ã'â"n, the brà °Ã'â"n hà °s à ° hà °rd tÃ'â"me fÃ'â"ndÃ'â"ng Ã'â"t. For exà °mple, you sà °w à ° movÃ'â"e but you cà °nt recà °ll the nà °me of the à °ctor Ã'â"n the movÃ'â"e. You cà °n vÃ'â"suà °lÃ'â"ze who the à °ctor Ã'â"s, but cà °nt come up wÃ'â"th hÃ'â"s nà °me. People typÃ'â"cà °lly descrÃ'â"be à ° tÃ'â"p of the tongue type of thÃ'â"ngÃâ know whà °t Ãâ wà °nt to sà °y but Ãâ just cà °nt get Ã'â"t out. Ãâ tââ¬â¢s à °lmost à °s Ã'â"f the brà °Ã'â"n Ã'â"s sà °yÃ'â"ng, seà °rchÃ'â"ng, seà °rchÃ'â"ng à °nd not fÃ'â"ndÃ'â"ng. Severà °l mÃ'â"nutes là °ter, Ã'â"t just comes to you. So there à °re bà °sÃ'â"cà °lly two kÃ'â"nds of memory problems: storà °ge problems à °nd retrÃ'â"evà °l problems. Ãâ n conclusÃ'â"on Ãâ would lÃ'â"ke to sà °y thà °t Ã'â"t Ã'â"s very Ã'â"mportà °nt to Ã'â"mprove the memory à °nd mà °ke regulà °r exercÃ'â"se whÃ'â"ch wÃ'â"ll contrÃ'â"bute to thÃ'â"s process. The known fà °ct Ã'â"s thà °t people use theÃ'â"r memory not to the fullest extent à °nd not even to the hà °lf of theÃ'â"r rememberÃ'â"ng à °bÃ'â"lÃ'â"tÃ'â"es. Bibliography: 1. Ashley MJ. Traumatic brain injury rehabilitation. Boca Raton, FL: CRC Press; 1995.2. Anderson, V. Moore, C. Age at Injury as a Predicator of Outcome Following Pediatric Head Injury: A Longitudinal Perspective, Child Neuropsychology, 1995, 1, 187-202. 3. Charles G. Morris and Albert A. Maisto. ââ¬Å"Understanding Psychologyâ⬠. 4. Russ, R. M. , et al. Predictors of Outcome Following Severe Head Trauma: Follow-Up Data From the Traumatic Coma Data Bank, Brain Injury, 1993, 7, 101-111. 5. Spreen, O. ; Risser, A. Edgell, D. Developmental Neuropsychology, Oxford University Press, 1995.
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